V úterý 5. října odpoledne jsme zorganizovali akreditovaný seminář s Robertem Čapkem – velkým kritikem tradičního školství a autorem řady knih s podtitulem „Líný učitel“, ve kterých zprostředkovává svůj návod na kvalitní novodobé vzdělávání s využitím psychologie, dobré didaktiky a vhodného pedagogického vedení žáků.
Lektor v průběhu semináře představil osobní zkušenosti s pojetím vyučování jako procesu hledání silných stránek žáků, kdy se vrcholem vzdělávání stává prožitek. Posláním učitele je v lektorově pojetí předat žákům nástroje, jak se učit, nikoliv učivo samotné. V těchto souvislostech hovořil p. Čapek o aktivizujících metodách výuky, různých formách podporujícího hodnocení a o motivující práci s chybou. Dále poukázal na skutečnost, že školní úspěšnost žáka je v České republice silně ovlivňována rodinným zázemím. A protože dobrá škola má být férová, neměl by žák pykat za své rodinné prostředí. Vzdělávání by mělo probíhat téměř výlučně ve škole a testy by měly ověřovat, co se žáci naučili v předchozích hodinách!
Osobnost p. Čapka je pro část pedagogické obce bohužel stále až příliš kontroverzní, nebere si servítky a své názory říká bez obalu tak, jak věc vnímá. Tato stránka jeho osobnosti může vrhat stín na jeho jinak velmi vytříbené pedagogické cítění, podpůrné metody práce, neotřelé myšlenky a přístupy, podle kterých je ve středobodu všeho dění jedinečnost každého žáka a jeho talenty. Věříme, že entuziazmus pedagogů, kteří se jím nechávají inspirovat, rozdmýchá plamen změn, které jsou v našem školství potřeba.