3-dílný kurz určený pro pedagogy MŠ, 1. stupně ZŠ, výchovné poradce a asistenty
Tento mini-kurz vznikl na základě podnětu z pracovní skupiny pro rovné příležitosti, jejíž členové upozornili na markantní nárůst dětí v prvních třídách ZŠ, které bojují se školní neúspěšností. Takové děti samozřejmě ve školách vždy byly, ale jejich počet nyní výrazně stoupl pravděpodobně v souvislosti s dočasným uzavřením MŠ a ZŠ a s distanční výukou v posledních dvou letech. Proto jsme se rozhodli nějakým způsobem podpořit připravenost dětí na 1. třídu ve snaze snížit problémy při přechodu z MŠ do ZŠ. Od původního záměru – zajistit lektora, který bude MŠ objíždět a opakovaně s vytipovanými dětmi pracovat – jsme museli upustit. Jednoduše se nám nepodařilo nikoho takového najít.
Rozhodli jsme se jít tedy jinou cestou a proškolit přímo učitele z MŠ a příp. 1. st. ZŠ (nebo výchovné poradce a asistenty), abychom jim poskytli podporu pro nelehkou práci s těmito dětmi. Připravili jsme 3-dílný prezenční seminář (3×2 hod.) se školní speciální pedagožkou Mgr. Janou Okrouhlou, učitelkou 1. stupně na ZŠ v Nechanicích, lektorkou odborných a kreativních seminářů spolupracující s Národním pedagogickým institutem a Univerzitou Hradec Králové.
Témata pro třídílný kurz vzešla z mini-průzkumu mezi výchovnými poradci škol v našem regionu. Na základě jejich podnětů jsme vytvořili základní obsahovou kostru školení. Následně jsme rozeslali nabídku ředitelům škol, aby nominovali své pedagogy do vyhlášeného kurzu, do kterého se přihlásilo 18 pedagogických pracovníků. Ti se v průběhu tří setkání věnovali tématům školní zralosti, možnosti vzniku a náplni přípravných tříd pro děti s odkladem školní docházky, rozklíčování identifikátorů znevýhodnění uvedených ve zprávách z poradenských pracovišť, individuálním vzdělávacím plánům, kompetencím asistentů pedagoga či diagnostice dětí. Vždy byl samozřejmě prostor pro dotazy účastníků i pro konzultace problémových situací ze škol.
Příprava tohoto vzdělávacího kurzu – od poptávky škol, zjišťování palčivých témat, přes hledání a zajištění lektora i termínů až po samotnou realizaci – obnášela několik měsíců. Děkujeme ZŠ Na Habru v Hořicích, že nám poskytla útočiště a příjemné zázemí pro všechna tři setkání.