Vyzkoušejte roboty – tak zněl název praktického semináře pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, na kterém byly představeny různé robotické pomůcky určené pro výuku tzv. „nové informatiky“. Ta se má na školách povinně začít učit nejpozději od září 2023 (1. stupeň) resp. 2024 (2. stupeň).
Nově pojatá informatika rozhodně neznamená teoretické učení o hardwaru a softwaru nebo pouhé formátování textů a vytváření tabulek. Cílem je naučit děti logicky přemýšlet, vytvářet postupy a tvořit v digitálním světě. Děti by měly pochopit programování, algoritmizaci, šifrování apod. Skvělá na tom je skutečnost, že se nová informatika učí často bez počítače, s obyčejným papírem a tužkou, symboly, v pohybu a ve spolupráci se spolužáky.
Přesně tomuto způsobu výuky napomáhají vzdělávací pomůcky, se kterými naše učitele seznámil lektor Martin Kuneš, učitel na ZŠ a člen Edutýmu, jež pomáhá školám získat přehled o nových technologiích a možnostech jejich využívání ve výuce. Svůj prostor tak dostaly nejen robotické stavebnice, ale i stolní hry na podporu rozvoje logiky a programování. Skutečnost, že Edutým nefunguje jako prodejce pomůcek, velmi napomohla objektivnímu zhodnocení výhod i nevýhod každé pomůcky. Díky praktickému zaměření workshopu si účastnice vyzkoušely, jaké to je být žákem v procesu badatelsky orientované výuky, kdy některé vůbec poprvé programovaly inteligentní robotické koule Sphero, i-roboty, beeboty, ozoboty a další pomůcky. Práce ve skupinkách také podpořily výměnu zkušeností a sdílení dobré praxe mezi pedagogy. A když si prohlédnete fotografie, naznáte, že to účastnice opravdu bavilo.